Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Template

Powered by Blogger

Monday, January 17, 2011

Pengalaman Suatu Yang Berharga

Seringkali saya mendengar rungutan rakan-rakan yang baru grade tentang sesi interview masing-masing untuk mendapatkan kerja.Kebanyakan agensi atau kompeni mementingkan pengalaman sebagai syarat untuk diterima bekerja.Sehingga ada seorang rakan saya berpandangan “kalo mcm tu buat penat je aku ambik degree,nak minta keje kna ad pengalaman”...apapun memang pengalaman tu penting dalam kehidupan kita.Cuma pengertian pengalaman berbeza mengikut tafsiran masing-masing.Bagi saya kehidupan itu sendiri adalah satu pengalaman.Banyak pengajaran yang kita dapat.Bagi seorang ibu pengalaman mendidik anak-anak membolehkannya merasai keresahan hati anaknya.Bagi seorang yang memasak sekian lama sekali rasa sudah tahu mana yang kurang.slumber je potong bawang...bagi seorang anggota polis penyiasat pengalamannya berhadapan dengan penjenayah membolehkan dia tahu tipu-daya penjahat...xda chance org nak tipu polis..rasuah boleh kot..Bagi orang yang sekian lama mendiami suatu tempat dia akan tahu peta keseluruhan tempat tersebut..dalam satu program khidmat masyarakat saya prnah dikehendaki melukis peta kampung tersebut..dibantu seorang pak cik yang sudah tua tapi buta huruf..menariknya dia ingat tahu nama setiap penduduk kampung,rumah warna apa,jalan ad lubang ke tak...serba-serbi dia tahu..Seperti yang saya kata tadi kehidupan adalah satu pengalaman yg sgt berharga..sekiranya digunakan dengan sebaiknya..pengalaman mengembala kambing waktu kecil memberi ilmu kpd saya ttg kambing...waktu kecil saya memerlukan gam utk membuat kerja sekolah..nak beli x sempat..tapi Tok kata jgn risau nanti dia buat gam..Tok saya merebus ubi kayu sehingga menjadi kanji dan boleh dibuat gam..ooo..ubi kayu pun boleh buat gam..x sangka ye..waktu kecil dulu saya suka tangkap ikan laga..kt kedah panggil 'ikan karem'..masa tangkap warna dia x gelap sgt dan x cantik..kwan saya kata kalo nk cantik kna tanam dalam selama bbrapa hari..saya pun boh dalam botol dan tanam dalam tanah sambil buka ruang udara kat atas spaya ikan tu boleh brnafas..x sangka memang jadi..itulah pengalaman..kadang-kadang sukar dicari..

0 comments:

Post a Comment